Ranking the slogans: de H.NU-domheidsranking 2016 voor universitaire reclameleuzen

Ranking the slogans: de H.NU-domheidsranking 2016 voor universitaire reclameleuzen

Eén aspect van de interne economisering van universiteiten is de rol van Marketing en PR-afdelingen. Daarbij gaat het zowel om de ideologische (re)productie van de conceptie van de universiteit als een bedrijf als om de geld verspillende concurrentie tussen universiteiten. Een voorbeeld zijn de dure maar vaak onzinnige reclameleuzen als onderdeel van een geregeld herziene universitaire huisstijl en ‘branding campagne’.

Stem daarom mee voor de H.NU-domheidsranking van de reclameleuzen waarmee universiteiten zichzelf op de borst kloppen! Geef 3 punten voor de domste, 2 voor nummer twee en 1 voor nummer drie. Je vindt het invulformulier hieronder. Criteria voor de rangorde kunnen zijn: het opvallend ontbreken van iedere relatie met onderwijs en onderzoek; of de algemenere onzinnigheid van de leus; mogelijke transformatie in een spot- of geuzenvariant kan ook meegewogen worden.Logo HNU Ranking2

De tussenstanden worden hieronder wekelijks bijgehouden. De universiteit die op 1 februari 2016 de meeste punten verzameld heeft mag zich rekenen tot de Top van de H.NU-domheidsranking 2016. De uitslag wordt via persberichten openbaar gemaakt.

Reageren? Weet u zelf een betere slogan? Laat een bericht achter onderaan de pagina.

    Wijs DRIE punten toe aan een enkele leus.
    Wijs TWEE punten toe aan een enkele leus.
    Wijs EEN punt toe aan een enkele leus.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zie hier de voorlopige tussenstand.

 

 

33 reacties op “Ranking the slogans: de H.NU-domheidsranking 2016 voor universitaire reclameleuzen”
  1. “Creating Tomorrow” is volgens mij van de HvA.

    De UvA heeft onder andere “We are u”, “Waar inzicht geboren wordt” “Blijft altijd nieuwsgierig” etc.

  2. Bij de Universiteit Leiden staat als ‘leus’: ‘Excelleren in vrijheid’. Dat is onjuist. Dit is geen reclameleus of campagne, maar de titel van ons instellingsplan. Onze ‘leus’ is alweer een paar jaar: ‘Bij ons leer je de wereld kennen’. Het betekent dat wij, een kleinschalige universiteit in een kleine stad, toch kosmopolitisch zijn en internationaal. En dat je bij ons in een internationale omgeving kunt studeren, werken en onderzoeken, terwijl we een bescheiden (niet al te grote) academische gemeenschap op een vrij kleine campus – in Leiden en in Den Haag – zijn.

  3. “Excelleren in Vrijheid” is de naam van het Leidse Instellingsplan 2015-2020.

    Leiden heeft verder de (wervings)slogan “Bij ons leer je de wereld kennen”.

  4. De leus van de Universiteit Groningen (Born leaders reach for infinity) is juist een hele goede! Actueel oneindig versus potentieel oneindig, een mooi en oud filosofisch probleem. En: wat is dat oneindig eigenlijk? Pure wiskunde! Wat nou, geen relatie met onderwijs en onderzoek? Ja, voor de dommen niet. Maar daarvoor lijkt mij een universiteit toch niet de beste plek.

  5. In De Volkskrant van 20 november stelt het hoofd marketing van de Rijks Universiteit Groningen, Jessica Winters, dat “Born leaders reach for infinity” niet de slogan van de RUG is. Maar ze geeft zelf toe dat deze wel bij het adverteren gebruikt is. Ook zijn varianten als “Born scientists reach for infinity” en “For infinity” door de RUG gebruikt als motto. En als laatste en belangrijkste: de verdere uitspraken van Winters passen naadloos in de opvatting van de universiteit als een commercieel bedrijf dat in de markt gezet moet worden. Dat is exact de visie waartegen de H.NU-actie gericht is. Conclusie: er is geen enkele reden ons voorstel om de universitaire marketingafdelingen op te heffen en het vrijgekomen geld te besteden aan echt onderwijs en onderzoek in te trekken.
    Ten slotte: in verband met de nieuwe Groningse pilotslogan, “think bold”, adviseert H.NU de RUG, gratis, eens te informeren bij de afdeling Engels naar het verschil tussen een bijvoeglijk naamwoord en een bijwoord.

    Namens H.NU,
    Hans Radder

    • Beste Prof. Radder,

      Hoewel wellicht niet geheel technisch correct (als taal iets statisch was), is dit een vorm die al heel lang ingeburgerd is in de Engelse taal. Indien iemand zeer goed moet nadenken, zou u dan kiezen voor “think hard” of “think hardly”? Neem een bekende term uit het American Football: “Go long/go short” (of is het “go longly/shortly”?). (Zowel hardly als shortly zouden de betekenis van de zin compleet veranderen). Is het “aim high” of zou u kiezen voor “aim highly”? Het kan iets te maken hebben met de abstractie van het werkwoord. Je zou kunnen zeggen dat de zin impliciet om een zelfstandig naamwoord vraagt: “Think bold solutions; think bold ideas”. Iets zegt me dat Mevr. Winters (doctoraal Amerikanistiek) wel weet dat het gebruik van ‘bold’ op deze manier gewoon correct is.

      Met vriendelijke groet,
      Joost Baarssen

  6. Kleine reactie van de auteur van de zin ‘born scientists reach for infinity’:

    1. De RuG heeft in 2014 het briljante motto ‘for infinity’ gebruikt. Briljant vooral, omdat for infinity verbeeld kan worden door het cijfer 4 in combinatie met het oneindigheidsteken (liggende 8). Deze verbeelding kan met een beetje goede wil ook als 400 worden gelezen; precies de verjaardag die de RuG toen vierde. Als je met zo weinig tekens, zoveel kunt uitdrukken, dan mag je dat rustig briljant noemen. Mijn gewraakte zin was dus vooral een verwijzing naar en eerbetoon aan de briljante bedenker van ‘for infinity’.

    2. Punt 1 hierboven is de beste illustratie van het feit dat de contextloze domheidsenquete van h.nu van veel grotere domheid getuigt dan alle universitaire reclamecampagnes bij elkaar. Je kunt niet zomaar ergens een zinnetje uit knippen en uitroepen: ‘Oh, wat dom!’

    3. Wat betreft de opmerking van Radder over ’think bold’. Google eens naar de rationale achter de (terecht) beroemde en veelbekroonde Apple-campagne onder het motto ‘Think different’. Misschien snap je het dan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *